Finissage + Screening Maggessi / Morusiewicz | there is room to sprawl – time freezes in a sense


German below 🙂

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The exhibition, “there’s room to sprawl, time freezes in a sense” ends with the finissage, during which Maggessi/Morusiewicz will screen three films that further extend and contextualize their artistic-research practice.
Dialoguing with queer, postcolonial, and (post)migrant artistic and theoretical perspectives, the duo works with archival material and fictional narratives that they condense and expand in intimate ways into queer futures and in-between spaces, material and ephemeral.

In their practice, Maggessi/ Morusiewicz are interested in lingering moments of unpredictable narrative sprawl.
 In their references, they reach to several different film and literature genres, one of which is the Cold-War science-fiction films, made in the United States, the Soviet Union, Poland, and Japan. These films are characterised by a pace that is significantly slower than that of their contemporary genre counterparts. The mostly black and white footage shows flashing flying saucers, pensive astronauts, confused space monsters and leisurely tarantulas.

Time and space that sprawl – room to sprawl – can also be found in pre-AIDS artistic gay porn (by Jack Deveau, Joe Gage or Wakefield Poole), in which the presence and narrative significance of scenes without sexual intercourse are expanded, thus setting them apart from often quickly narrated and haphazard exposition scenes in pornographic films. The characters go about everyday activities such as walking dogs, cooking breakfast eggs, taking a shower, going for a walk or just sitting around chatting.

Apart from generating blissful mood, such scenes also normalize sexual activity. And this is a politically important agenda for Maggessi/Morusiewicz, both of whom originate from nation states (Brazil, Poland) with a long history of complicated and violent sexual politics, largely informed by the homophobic, sexist and misogynist discourses cultivated by religion-heavy right-wing state policies.

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Zum Ende der Ausstellung „there is room to sprawl, time freezes in a sense“ zeigen Maggessi/Morusiewicz in der Finissage drei Filme, mit denen sie ihre künstlerische Forschungspraxis erweitern und kontextualisieren.
Im Dialog mit queeren, postkolonialen und (post)migrantischen künstlerischen und theoretischen Perspektiven arbeitet das Duo mit Archivmaterial und fiktionalen Erzählungen, die sie auf intime Weise zu queeren Zukünften und Zwischenräumen, materiellen und ephemeren, verdichten und erweitern.

Maggessi / Morusiewicz interessieren sich für verweilende Momente des erzählerisch unvorhersehbaren Ausuferns. Sie beziehen sich auf verschiedene Film- und Literaturgattungen, darunter die Science-Fiction-Filme des Kalten Krieges, die in den Vereinigten Staaten, der Sowjetunion, Polen und Japan gedreht wurden. Diese Filme zeichnen sich durch ein Tempo aus, das deutlich langsamer ist als das ihrer zeitgenössischen Genre-Pendants. Das meist schwarz-weiße Filmmaterial zeigt blinkende fliegende Untertassen, nachdenkliche Astronauten, verwirrte Weltraummonster und gemächliche Taranteln.

Zeit und Raum, die sich ausbreiten – room to sprawl – findet sich auch in künstlerischen Schwulenpornos aus der Zeit vor AIDS (von Jack Deveau, Joe Gage oder Wakefield Poole), in denen die Präsenz und erzählerische Bedeutung von Szenen ohne sexuellem Geschlechtsverkehr erweitert wird und die sich so von oft schnell erzählten und willkürlichen Expositionsszenen in pornografischen Filmen absetzen. Die Figuren gehen alltäglichen Tätigkeiten nach, wie Hunde ausführen, Frühstückseier kochen, duschen, spazieren gehen oder einfach nur herumsitzen und plaudern.

Solche Szenen erzeugen nicht nur eine glückselige Stimmung, sondern normalisieren auch die sexuelle Aktivität. Für Maggessi/Morusiewicz ist das eine politisch wichtige Agenda, beide stammen aus Nationalstaaten (Brasilien, Polen) mit einer langen Geschichte komplizierter und gewalttätiger Sexualpolitiken, die weitgehend von den homophoben, sexistischen und frauenfeindlichen Diskursen geprägt sind, die von religionslastigen rechten Staatspolitiken kultiviert werden.

Wir sind glücklich, das die Künstler* Maggessi / Morusiewicz zur Finissage anwesend sind. Möglich wurde das über die Unterstützung des Mikrofonds von Partnerschaft für Demokratie / Solidarität leben und die erst kürzlich zugesagte Förderung für Subkultur beim Senator für Kultur.
Wir sagen Danke für die Unterstützung der Karin und Uwe Hollweg Stiftung, ohne die wir die Ausstellung nicht hätten umsetzen können.
Danke an das IKFK – Institut für Kunstwissenschaft, Filmwissenschaft, Kunstpädagogik an der Universität Bremen für die Zusammenarbeit und die 2 großartigen Veranstaltungen mit Maggessi / Morusiewicz und Emre Busse im Rahmen der Ringvorlesung  „Critical Porn Studies – Künstlerische Positionen und neue Perspektiven“.
Ein besonderes Danke Schön geht an Abd und Apo. Ohne Euch und Euer Engagement hätten wir die Ausstellung und die Öffnungen und Termine nicht umsetzen können <3

We are happy that the artists* Maggessi / Morusiewicz are present at the finissage. This was made possible by the support of the Microfonds of Partnerschaft für Demokratie / Solidarität leben and the recently promised funding for subculture from the Senator for Culture.
We say thank you for the support of the Karin und Uwe Hollweg Stiftung, without which we would not have been able to realise the exhibition.
Thanks to the IKFK – Institute for Art Studies, Film Studies, Art Education at the University of Bremen for the cooperation and the 2 great events with Maggessi / Morusiewicz and Emre Busse as part of the lecture series „Critical Porn Studies – Artistic Positions and New Perspectives“.
A special thank you goes to Abd and Apo. Without you and your commitment we would not have been able to realise the exhibition and the openings and dates <3

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